Kes syariah Dari mana Jamil Khir dapat maklumat

Harakahdaily

Salmah Mat Husain, 12 Sep 2012
KOTA BHARU: Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom, diminta menyatakan dari mana maklumat yang beliau perolehi berhubung dakwaannya yang mendakwa 24,000 kes syariah di Kelantan yang masih tertangguh di mahkamah syariah.
 
Pengerusi Jawatankuasa Penerangan, Pembangunan Maklumat, Sains dan Teknologi negeri, Dr Mohamed Fadzli Hassan, juga turut mempersoalkan adakah menteri berkenaan mendapat sumber yang tepat daripada pihak yang sepatutnya.

“Sedangkan apa yang dinyatakan itu jauh tersasar dari perkara sebenar berbanding  maklumat dari sumber Jabatan Kehakiman Negeri Kelantan sendiri,” ujarnya.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Jamil yang meminta kerajaan Kelantan selesaikan dahulu kes di mahkamah syariah yang tertangguh sebelum sibuk melaksanakan hukum hudud.

Katanya, sejak tahun 2002 hingga 2010, sebanyak 71,792 kes telah berjaya diselesaikan dari jumlah keseluruhan 77,101 kes.

“Ini bermakna hanya 5,339 kes sahaja yang belum diselesaikan.

“Jadi saya minta Datuk Seri Jamil nyatakan dari mana sumber yang diambil sedangkan maklumat yang diberikan jauh tersasar,” ujarnya.

Jamil berkata demikian kepada media selepas merasmikan mesyuarat Perwakilan Umno Bahagian Ketereh, kelmarin.

Beliau turut mendakwa kes terbengkalai di Mahkamah Syariah Kelantan 24,000 kes berbanding di negeri lain hanya purata 3,000 kes sahaja.

Share this article :

Posting Komentar

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Ramon 's - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger